Разликовање гласова Ч и Ћ, Џ, Ђ и Х





Прочитај пажљиво следећу песму.

Кад би мачка била маћка

Кад би мачка била маћка,
кад би тачка била таћка,
Не би знао мали Миша
шта је вече, а шта веће,
шта су куће, а шта куче.
Кад би мачка била маћка,
кад би тачка била таћка.
Ко би знао шта је мече,
а шта ђак у торбу меће
кад из школе кући креће.

Зашто је ова песма необична? О чему се говори у песми?

Колико у нашем језику има гласова? Свих тридесет гласова се разликују у изговору. Ако неке гласове неправилно изговарамо, постоји велика вероватноћа да нас саговорник неће разумети. Често се догађа да, када неко не изговара глас правилно, греши и у писању тог гласа. Како се зове знк за писање гласа?  Зато би свако дете требало пре него што крене у школу, да научи правилно да изговара свих тридесет гласова.

Да ли је правилно рећи: очеш ,оћеш, хочеш  или хоћеш ?
Шта је неправилно речено?
а)Оћеш ли да једеш леба?                 б)Хоћеш да једеш хлеб?

Знате ли ко како се зове стручњак који деци помаже да правилно изговарају гласове? Логопед се бави свим аспектима говора и језика, а између осталог, помаже деци да правилно изговарају гласове.



Запиши у свесци наслов, потом уради вежбање

Вежбање:

1) Следеће реченице обилују грешкама. У њима слова Ч и Ћ нису увек написана на правим местима.

Препиши у свеску уредно и правилно реченице:

–    Мића хоче воче.
–    Воче прија после рућка.
–    Палаћинке су вруче.
–    Дечак срће из чиније.
–    Ученик ући из ћитанке.
–    Маћак чупка ћарапу.
–    Чича чучи у чошку.
–    Каћа чисти своје ћизме.
–    Чистаћи ћисте лишће.
–    Њена обуча је комотна.

2) Објасни шта значе ове речи:

веће
вече
мече
меће
куће
куче
хвалити
фалити


3) Прецртај неправилно написану реч:

џеп – ђеп                               џубре – ђубре
хвала– фала                          свађа – сваџа
облачак – облаћак                мече – меће
ноч – ноћ                               чуп – ћуп
грех– гре                               леба– хлеб
                           
4) Допуни речи словима Ћ – Ч, Ђ – Џ и Х

1. ____ уо сам да о___ а___ар доноси сре__у.
2. Све__ица на ро__енданској торти је __екала да је Ср__ан упали.
3. Ма__иони__ар је извео своју та__ку.
4. Том и  __ери су јунаци цртаног филма.
5. Мој старији брат тренира __удо.
6. Додај ми __леб са стола, молим те.
7. Напољу  је веома __ладно.

5)Прочитај правилно брзалице и пошаљи аудио снимак.

1. Каменчићем ћеш ме, каменчићем ћу те.
2. Чалабрчак док не дође ручак.
3. Четири чавчића на чунчићу чучећи цијучу.
4. Чоканчићем ћеш ме, чоканчићем ћу те.


За крај одиграј игрицу како бисмо проверили да ли правилно употребљаваш гласове Ч и Ћ, Џ, Ђ и Х. 

Коментари