Покушајте у следећем видео запису да препознате која је птица по цвркуту и изгледу.
Нешто више о славују можете прочитати на овом линку.
Данас ћемо да учимо песму “Славуј и сунце”, Добрице Ерића. Запишите наслов у свескама.
Добрица Ерић је наш познати књижевник, песник, прозни и драмски писац. О њему прочитајте овде, а затим издвојите неколико битних реченица и запишите у свескама.
Док слушате песму, подвуците непознате речи.
Непознате речи исписујем на табли, а ученици у својим свескама.
Очекиване непознате речи су:
- луг - гај
- јабучари – воћњак јабука
- преље – жене које преду
- јасика – дрво
- церић – дрво, млад цер
- било - пулс
Анализа:
Прва строфа:
- Шта значи стих да се славуј јавља у коси луга? (значи да је славуј у лугу)
- Зашто баш у коси луга, зашто не пише само луг? (песник нам говори да је славуј украс луга као што је шнала украс нашој коси)
-Шта је названо косом луга? Шта се у шуми лелуја како коса? (лишће на гранама дрвећа)
-Шта је плава бара из које је сунце изронило? (плава бара је небо, сунце се појавило на небу)
-Прочитајте последња два стиха прве строфе. Како их разумете? Како здравље повезујемо са јабукама? (деца једу јабуке које су пуне витамина и зато су здрава)
- Какве везе има поток са децом? (жубор потока подсећа на жамор деце)
- Једете ли ви јабуке? Какве јабуке волите?
- Чиме славуј из гаја поздравља сунце? (песмом)
- Хајде размислите о ком годишњем добу је реч ако имамо јабуке, сунце и славуја. (о пролећу)
- Хајде замислите ову слику у глави. Шта видите? Како бисмо је могли назвати? (Јављање славуја и сунца)
Друга строфа:
-Како разумете прва два стиха друге строфе? Шта су то сунчеве преље? (сунчеви зраци који се пробијају кроз гране дрвећа и остављају траг као нити)
- Како схватате „златну погачу дана“? (то је сунце, оно је округло и златно као погача)
- Зашто песник каже да воденичар јутра меље звезде за златну погачу дана? (зато што се сунце рађа ујутру и испраћа звезде које су до тада сијале)
- Зашто славуј пева заљубљен у сунце? Зашто он уопште воли сунце? (зато што славују прија топло време и светлост, а то му управо сунце пружа)
- Да ли више волите сунчано време или кишовито? Зашто?
- Хајде да замислимо тог заљубљеног славуја. Како бисмо могли назвати ову слику? („Заљубљени славуј у сунце пева“)
.
Трећа строфа:
-Зашто песник каже да сунце жели да се претвори у тог слаткокљунца? (зато што и сунцу прија славујева песма јер она наговештава да долази пролеће)
-Пронађи стих у строфи који најјасније казује да долази пролеће. Зашто пише да оно свиће у кљуну славуја? (зато што он песмом наговештава његов долазак)
- Чиме сунце дарује дрвеће? (минђушицама од бисера)
- Како то разумете? Шта су минђушице од бисера? Како их замишљате? Како их повезујемо са пролећем?
- Како се ви осећате када дође пролеће? Зашто тако?
- Можете ли да затворите очи и да замислите ову слику. Како бисмо је могли назвати? („Долази пролеће“)
.
Четврта строфа:
- Откуд сада снег ако је стигло пролеће? Погледајте први стих последње строфе. Како га разумете? (ветар носи латице које су беле и подсећају на снег)
- Зашто песник каже да кљуца детлић твог била? Зашто детлић? (зато што је детлић птица која кљуном куца дрво, као било)
- Зашто каже два пута кљуца? (зато што пулс управо тако куца, равномерно, уједначено, без престанка; он жели то да дочара)
-Шта су бела стада? (то су облаци на плавом небу)
-Зашто песник каже да замислимо да имамо крила и да полетимо? Где се налазимо ако летимо? (у висинама)
-Како се из висина види природа? (види се боље него овако)
- Шта песник заправо жели? (жели да видимо све оно што је он описао у песми)
- Јесте ли летели некада авионом? Како сте се осећали?
- Хајде да замислимо ову слику и да јој дамо назив. („Полетећеш изнад ливада“)
Запишите у својим свескама:
Тема: Долазак пролећа доноси радост
Песничке целине:
1. Јављање славуја и сунца
2. Заљубљени славуј у сунце пев
3. Долази пролеће
4. Полетећеш изнад ливада
Запишите колико песма има стихова, а колико строфа.
Домаћи задатак: Напишите састав “Куда бих летео да имам крила”
Коментари
Постави коментар