Школски пројекат "Два лица сунца"


Ове године Фонд Б92 и Еуцерин Србија, уз подршку Министарства просвете, науке и технолошког развоја и Министарства здравља Републике Србије организују велики конкурс у оквиру едукативне кампање „Заштита за све“ за све основне школе на територији Републике Србије!

 „Заштита за све“ је кампања систематске едукације о одговорном понашању на сунцу деце предшколског и раног школског узраста, просветних радника и тренера који с њима раде, родитеља, као и педијатара и лекара опште праксе. Циљ кампање је едукација о одговорном понашању на сунцу, као делу здравих животних навика деце, али и подизање свести одраслих о значају заштите од негативних ефеката УВ зрачења у раном периоду живота.

Пројекат „Два лица сунца“ реализовао се у ОШ „Први мај“ Влајковци, издвојеном одељењу у Грашевцима, у периоду од 28. 1. 2019. до 31. 1. 2019 године. Пројектом су обухваћени ученици првог, другог, трећег и четвртог разреда. Аутор и реализатор пројекта и учесник на конкурсу је Тијана Милисављевић, учитељица. Помоћник реализатора је учитељица Слађана Дринић.

Циљ пројекта:
Основни циљ је повећање свести о одговорном понашању на сунцу.
Стварање здравих навика код деце у предшколском и раном школском узрасту у погледу заштите од потенцијално негативних ефеката сунчевог зрачења, залог је за њихово здравље у будућности. Дечја кожа је тања и осетљивија од коже одраслих, деца много више времена проводе изложена сунцу. Незаштићено и неограничено излагање сунцу у раном животном периоду, поред акутних оштећења коже, може изазвати веома озбиљне и дугорочне последице, које су најчешће видљиве тек у каснијим годинама живота.
Став Светске здравствене организације је да је прекомерно излагање УВ радијацији озбиљно питање јавног здравља и да има битну улогу у настанку рака коже. Истраживања спроведена на светском нивоу указују да 80% укупног негативног кумулативног ефекта сунчевог зрачења, кожа сакупи до осамнаесте године.
Важно је да се навике одговорног понашања на сунцу развију још у дечјем узрасту, а кључну улогу у стварању тих навика имају родитељи, просветни радници и тренери који раде са децом. На информисаност родитеља, истовремено, утичу педијатри и лекари опште праксе.



Учитељ спроводи анкету пре и након свих активности са циљем да се утврди колико су научили о заштити од потенцијално негативних ефеката сунчевог зрачења.
Два лица Сунца- анкета
1. Шта је сунце?

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2. Да ли сунце може да буде штетно?

 ---------------------------------------------------------------------------------------------

3. Како се штитиш од сунца када су велике врућине и када си на плажи/базену?

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

4. Шта је УВ зрачење?

----------------------------------------------------------------------------------------------


У складу са циљем реализоване су четири активности у оквиру ваннаставних активности, у периоду од четири дана.

Активност 1:
* Кроз међупредметну и међуразредну корелацију предмета Свет око нас и Природе и друштва, обнављала су се знања о Сунцу.
* Након тога, ученици су кроз презентацију Сунце извор живота, проширили своја знања о Сунцу, као нама наближој и најбоље проученој звезди.
* Ученици добају истраживачи задатак – Два лица сунца- Зашто сунце може да буде штетно? –

Активност 2:
* Разговор о истраживачком задатку који су ученици припремили кроз питања. Читање и анализа радова.
- Израда Мапе ума – Два лица сунца

Активност 3:
* Анализирање презентације Друго лице сунца Разговор о озонском омотачу, УВ зрачењу,УВ индексу, УВ индикатору, вредностима скале УВ индикатора.

Активност 3:
* Како се заштити од сунца - Кроз презентацију ученици проширују своја знања о начиниме заштите на сунцу, фактору заштите ид сунца (СПФ фактор).
* Разматрање  и анализа пословице Ко се сунца крије боље да га није.
* Ученици добијају радни материјал- бојанку, коју попуњавају и боје, а који је у складу са њиховим разредом, са циљем првере савладаности теме.

Активност 4:
* Ми у улози новинара- Последња активност пројекта била је припремање часописа Два лица сунца. Кроз међуразредну корелацију са српским језиком и наставним јединицама Листамо часописе за децу, Листамо странице штампе за децу,  Хајде да направимо часопис, Пишемо извештај, вест, поруку, позивницу, писмо, дневник, проучавали смо најадекватије решење за часопис. Часопис је продукт нашег пројекта, али и подсетник и мали водич о штетности дуготрајном излагању сунцу.                                                           
* Обновили смо знања, учили и штошта о сунцу научили. Унапред се радовали  победи на конкурсу и излету у Београд.  Уживали смо у сваком радном дану,  једва ишчекујући ваннаствне активности пројекта Два лица сунца.
* Илустрација часописа- Ученици цртају на тему „Два лица сунца“



У оквиру пројекта припљене су две презентације:
1.  Сунце- извор живота на земљи
2.  Друго лице сунца
Сви наши ученици знали су да је здравље највеће богатство и да га треба чувати. Током протекла четири дана и након одржаних  радионица, научили су  и како  сунце утиче на наше зравље. Проширили су своја знања  о позитивном и негативном дејству сунца и што је најважније знају  начине заштите очију и коже. Своја знања преносили су члановима своје породице и суседима и учествовали у изради часописа који је био крајни продукт. Тако су ученици наше школе постали једна од главних карика  у превенцији заштите од претераног излагања сунцу.

САГЛАСНОСТ

Ја, родитељ/старатељ, ______________________________________, сагласан сам да                            
(име и презиме родитеља/стратеља)
ученик, _________________________________________, може да учествује у пројекним
                                                   (име и презиме ученика-це)
активностима „Два лица сунца“ у оквиру ваннаставних активности, у периоду од 28. 1.- 31. 1. 2019. године.

Својим потписом потврђујем да се фотографије ученика, везане за рад и активности у школи и ван ње, могу поставити на друштвене мреже, вебсајт, јутјуб канал и у оквиру кампање Заштита за све, коју спроводи Фонд Б92 и Еуцерин Србија, уз подршку Министарства просвете, науке и технолошког развоја и Министарства здравља Републике Србије


                                                                                      Потпис родитеља: _________________________________


Грашевци, 26.1 .2019.год.








Коментари